Niet alleen de sector logistiek zelf verandert snel door de toepassing van duurzaamheids- en automatiseringstechnologie, ook de verwachtingen van werkzoekenden op universitair en hbo-niveau zijn anders dan voorheen. Met alleen een goed salaris lukt het niet meer.
Onlangs plaatste ik twee vacatures voor logistiek managers. De ene functie betrof een traditionele sitemanager met een aantrekkelijk salaris, 25 procent hoger dan de andere functie, inclusief extra voordelen zoals een auto van de zaak. De andere rol richtte zich op het coördineren van duurzaamheidsinitiatieven binnen een West-Europese cluster. Ondanks het hogere salaris en de extra voordelen trok de 'traditionele sitemanager'-rol veel minder aandacht dan de op duurzaamheid gerichte functie.
De vacature voor de duurzaamheidsmanager ontving tien keer zoveel reacties, en dat zowel van passieve werkzoekenden als van actieve sollicitanten.
Het is slechts een voorbeeld, maar toch signaleert het in mijn ogen een duidelijke trend. Professionals in de logistieke sector kiezen steeds vaker voor een functie die aansluit bij hun waarden, zoals duurzaamheid, in plaats van alleen naar financiële beloningen te kijken. Naar mijn mening zijn traditionele consultancy- of management startersbanen minder in trek of relevant voor carrièreontwikkeling dan vroeger; juist om deze reden.
Meedoen in de transitie naar een circulaire economie maakt een baan aantrekkelijk voor jonge professionals die duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijk vinden. Overweeg als werkgever eens om alle leidinggevenden ‘20 procent time’ te geven, zoals Google dat vroeger deed. Dit houdt in dat werknemers een deel van hun tijd mogen besteden aan projecten of ideeën die zij belangrijk vinden. Het kost als werkgever niets, want door meer gemotiveerde werknemers haal je die tijd zo weer in.
Maar er zijn meer mogelijkheden om in de logistiek voor hoogopgeleide mensen een voor hen aantrekkelijke werkomgeving te creëren.
Denk eens aan de uitdaging om de overgang naar AI en (co-)bots succesvol te maken; dat kan net zo aantrekkelijk worden als in de tijd dat werken voor Tesla een jaar of vijf geleden was.
Destijds werden talenten aangetrokken door de belofte van innovatie en de kans om deel uit te maken van een futuristische visie. Diezelfde allure is nu te vinden in het ontwikkelen en implementeren van geavanceerde technologieën binnen de logistiek. Automatisering en AI kunnen routinetaken overnemen, waardoor medewerkers zich kunnen richten op meer strategische en creatieve aspecten van hun werk.
Bedrijven die deze kansen weten te presenteren als opwindende en toekomstgerichte carrièremogelijkheden, zullen zeker ‘tech-savvy’ professionals aantrekken, die op zoek zijn naar de volgende stap in hun carrière. Door medewerkers te trainen in het gebruik van deze nieuwe technologieën en hen actief te betrekken bij de implementatie ervan, ontstaat voor hen een uitdagende en prettige werksituatie.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat meer financiële beloning voor medewerkers, hoewel het tegenstrijdig lijkt, nauwelijks meer bijdraagt aan werkgeluk.
Het is ook wat we weten van de piramide van Maslow: als de basisbehoeften zijn vervuld, worden zelfontplooiing en zingeving belangrijker. Goed om daar met elkaar over na te denken.