Mijn WOOP-methode voor 2024

Geschreven door Serge Claesen | 21-nov-2024 11:03:40

Voor 2024 heb ik de WOOP-methode omarmd en in het kader van vivid vision (een heel ander topic) wil ik dat met jullie delen, met een vleugje humor, want al onze jaarlijkse goede voornemens zijn vaak net zo vluchtig als de bubbels in onze nieuwjaarschampagne. Ik ga de WOOP-methode toepassen op een scala aan doelen maar laten we een van mijn OKR's (weer een ander topic) voor 2024 Q1 eens als voorbeeld nemen.

Wens/Wish: Samenwerken om een Netwerk te Creëren

Een OKR voor Q1 2024 is om de op één na best verbonden recruiter in de logistieke branche in Nederland te worden op Linkedin. Waarom niet de eerste? Nou, ik moet toch iets overlaten voor 2025, nietwaar? #3XTarget

Linkedin follower count logistiek headhunters NL

Na jarenlang in het hart van de VLM - Vereniging Logistiek Management te hebben mogen werken zowel in het bestuur als organisator van tientallen bedrijfsbezoeken en evenementen mis ik die contactmomenten het afgelopen jaar in een versnipperd netwerklandschap met veel losstaande events zowel privé als zakelijk.

De schoorsteen als ondernemer moet ook roken dus heb ik gezocht naar een manier om het nuttige aan het aangename te paren en heb concrete ideeën hoe ik die in 2024 kan gaan realiseren voor en met logistiek professionals en netwerkpartijen uit onze branche.

Uitkomst/Outcome: Een Levendige en Samenwerkende Community

Ik stel me een netwerk voor dat niet alleen groeit in omvang, maar ook bruist van activiteit en betrokkenheid. Dit netwerk wordt de kloppende hartslag van onze community, een plek waar waardevolle connecties worden gesmeed en interactie centraal staat. En na het succes in de logistieke sector, heb ik vergelijkbare plannen voor de automotive en recycling sectoren in de volgende kwartalen.

Obstakels/Obstacles: Samen de Uitdagingen Aangaan

De grootste uitdagingen? Onbekend maakt onbemind. Het efficiënt managen van mijn LinkedIn-activiteiten en het organiseren van events bij het opbouwen van een community die meer energie heeft dan een espresso op maandagochtend. Ik ben me bewust van de beperkingen van LinkedIn (en mijn tijd) en de noodzaak om mijn tijd slim in te delen en zoveel mogelijk samen te werken waar mogelijk. Maar zoals de Stoïcijnen zouden zeggen: "Het obstakel is de weg." Ik zie deze uitdagingen als kansen om creatief te zijn en te innoveren.

Plan: Tactische Implementatie met een Vleugje Flair

Mijn eerste stap was vandaag het creëren van saved searches in Linkedin Recruiter en Linkedin Sales Navigator om mijn Total Addressable Market (TAM) van potentiële netwerkleden op te splitsen in behapbare segmenten en het uitwerken van de sequences per segment. De komende maanden benader ik hen via meerdere kanalen en waar mogelijk altijd ook persoonlijk, met een focus op het toevoegen van waarde.

Saved Searches

Dit wordt een strategisch spel dat zorgvuldigheid en finesse vereist. Ik plan om de routineuze stappen in dit proces waar mogelijk te automatiseren binnen de limieten van LinkedIn om zoveel mogelijk 1 op 1 te kunnen communiceren en zal die ook gaan delen om zoveel mogelijk feedback te krijgen hoe het beter kan.

Ja; dit is een heel ambitieus plan om de grootste logistieke online en offline netwerkcommunity van Nederland op te gaan zetten met 301 actieve leden volgend jaar samen met partners. #moonshot

What's in it for you

Voor die community heb ik allerlei leuke dingen in petto: netwerkevenementen en bedrijfsbezoeken, jobboards, informele meet-ups en trips aangepast aan jouw interesses als professional. Mijn idee is om een online en offline community te creëren waar logistiek professionals niet alleen connecties maken, maar ook echt waarde vinden in hun interacties.

Cruciaal hierbij wordt de samenwerking opzoeken met (veel versnipperde) partners en communityleden om doelen en prioriteiten te bepalen in een constant veranderende markt met als gezamenlijk doel de logistiek professional verder te helpen.

Met een mix van humor, realisme en deze WOOP-methode ben ik er echter ervan overtuigd dat ik dit doel niet alleen kan bereiken, maar ook kan overtreffen.

En terwijl iedereen zich opmaakt voor de jaarlijkse goede voornemens, bied ik je met dit artikel een inkijkje in hoe ik met een glimlach en een strategisch plan mijn ambities waar ga maken.

Call to action

Wil je meedenken en helpen om deze community vorm te geven volgend jaar bel me de komende dagen gerust. Als je dit leest heb je vast mijn nummer al 😉

Maar zoals Bart Banning vanochtend al mailde naar onze werkgroep over de Logistiek.nl Top 100 2024 (ja die voorbereiding begint al weer) nu eerst maar eens de Top 2000 🎄