Overslaan naar inhoud

De logistieke virtuele banenbeurs is een rampzalig idee

Nationale carrièrebeurs > virtuele banenbeurs

Tijdens Corona werden door veel recruitment tech bedrijven online carrièrebeurzen gestart in sectoren waar er veel vraag was naar personeel. Dat dit geen doorslaand succes is blijkt uit het feit dat in april het grootste Nederlandse event van dit soort (de Nationale carrièrebeurs) met maar liefst 7.000 bezoekers en 170 werkgevers voor de 24ste keer heeft plaatsgevonden met headliners als Michiel Muller keynotes. En dan hebben we het over de opkomst bij de Nationale carrièrebeurs in een markt met echt historisch lage werkeloosheidscijfers.

De doelgroep (massavacatures denk productie, pickers, ...) en het type bedrijf (multinationals met zelfde vacatures op meerder locaties of afdelingen) blijken jammer genoeg voor innovatieve recruitment tech startups elkaar offline nog steeds het best te vinden op zo'n banenbeurs.

Is CapGemini's metaverse carrièrebeurs de toekomst voor de nationale carrièrebeurs?

Avatar virtuele banenbeurs

CapGemini heeft in deze ontzettend krappe arbeidsmarkt het idee opgevat om de buzz-term van het moment 'de metaverse' te koppel

en aan een soort nationale carrièrebeurs om in samenwerking met het recruitment tech bedrijf Altspace VR een online carrièrebeurs te organiseren.

Dan denk ik al snel aan zo'n online omgeving waarin je met een Lego-achtig vormgegeven poppetje (de avatar) naar een ander Lego poppetje hobbelt om dan een moeilijk tot stand gebracht telefoongesprek met die recruiter te gaan voeren. Giet daar een kekke 3D-bril overheen waarmee je om je heen kan kijken naar de rest van die Lego blokjes en je hebt er een beeld bij wat ik tot nu toe aan innovatieve recruitment tech oplossingen heb gezien.

De banenbeurs gaat nu ook al richting de metaverse in Nederland

Wat ze in samenwerking met een recruitment tech bedrijf hebben gebouwd is in 9 maanden (!) een carrièrebeurs voor 75 studenten afkomstig van 5 universiteiten gedurende 4 uur georganiseerd. De ROI voor de marketingafdeling van Cap Gemini is prima als je kijkt naar de online pers hierover maar je kan je afvragen wat de recruitment ROI is. Recruitment tech bedrijven zijn vaak angstvallig stil over het aantal new hires of gemeten Employer Brand. Studenten konden met een VR bril of gewoon via een laptopscherm deelnemen vanuit huis en kennismaken met de recruiters.

Heineken online café op de virtuele banenbeurs

Ook in Nederland grijpt dit recruitment tech idee om zich heen en afgelopen april organiseerde de 'virtuele banenbeurs' als tegenhanger voor de nationale carrièrebeurs voor 3.500 bezoekers van Heineken, AON, Shell, AD International en Talent&Pro en 70 andere bedrijven met 250 vacatures een event.

Welke logistieke carrièrebeurzen zijn er voor logistiek studenten, starters & (young) professionals naast de nationale carrièrebeurs?

Vaak zie je op grote logistiek beurzen een kleine troosteloze hoek waarin standhouders hun vacatures gratis kunnen delen met daarin enkele tafeltjes waar je dan op 1,5 meter van het gangpad bij een kop koffie toch wel de belangrijkste keuze van het jaar mag maken als sollicitant tijdens een sollicitatiegesprek. Tegenwoordig zijn we zo gek dat er op de banenbeurs van Schiphol al geen sprake meer is van een sollicitatiegesprek maar je zo mag beginnen als je wil. Een soort van Open Hiring maar dan anders dus.

Geen wonder dus dat nu de markt krapper is geworden standhouders ook op hun eigen stands vaak de openstaande vacatures onder de aandacht brengen.

ICT & Logistiek

Of het heel succesvol is op zo'n beurs werven vraag ik me af want je wil als kandidaat niet dat iedereen ziet dat je bij de concurrent op de koffie gaat of je bent er met collega's (of lastiger nog je baas) en kan niet vrijuit praten. Maar voor de communicatief sterkere kandidaten wellicht een prima eerste contactmoment dat later opgevolgd moet worden door de recruiters van die bedrijven. Moeten die natuurlijk wel de telefoon durven en willen pakken daarna.

Kleinschaligere logistieke carrièrebeurs initiatieven

Daarnaast zie je buiten een massale nationale carrièrebeurs met keynotes van Michiel Muller niveau de afgelopen jaren ook meer regionale initiatieven vanaf bedrijfspark-niveau met gezamenlijke open dagen bijvoorbeeld onder de vlag van Brainport Eindhoven. Of brancheverenigingen zoals Jong Logistiek Nederland (JLN) en de logistiekelingen die speed-dates organiseren. Maar ook grote bedrijven springen in op de trend en zo had Philips in Best afgelopen week ook een interne banenmarkt waar medewerkers gestimuleerd werden om interne (door)groeiambities ook buiten de jaarlijkse ontwikkel gesprekken handen en voeten te geven.

Wanneer ik dan de HR managers spreek van logistiek dienstverleners na zo'n open dag hoor ik vaak dat het lekker druk was, dat er wel "wat" uit is gekomen maar het succes spat er niet vanaf. Begrijpelijk want veel bezoekers komen ook gewoon 'gluren bij de buren' of nemen de familie mee om eens binnen te kunnen kijken. Daarnaast gaat een HBO/WO logistiek professional volgens mij ook niet snel op zijn vrije zondag koud binnenlopen om kennis te maken.

De nadelen van een virtuele banenbeurs

Er bestaat niet 1 metaverse

Die CapGemini boys & girls kwamen tot de conclusie dat de eerste keuze die voor het recruitment tech platform dient te zijn. Dat is gelijk het eerste probleem en niet anders dan bij de vorige generatie online carrièrebeurzen waar je voor iedere provider je nieuwe poppetje en account moest maken.

Denk persoonlijk dat Facebook met de oculus rift daar op termijn wel de beste oplossing biedt, die account hebben we vaak toch al. Maar ja ik ken ook best wel wat anti-Facebook mensen, gaan die dan niet kunnen solliciteren?

Iedereen is welkom

Nou ja, iedereen met een laptop of beter nog een VR bril en de skills en tijd om een avatar te maken. Als je dat koppelt aan de doelgroep (productie, pickers..) dan zit daar een serieuze mismatch. Wat dat betreft zouden de logistiek engineers en managers beter passen zeker als het wat introvertere persoonlijkheden zijn in een finance of operationeel werkgebied. Ook het bedrijfstype speelt hierin een rol, het past beter bij Brainport Eindhoven dan MKB NL-NL transportbedrijven.

Aldi test sollicitatiegesprekken in het donker om discriminatie tegen te gaan

Dat anoniem solliciteren nog niet is overgewaaid uit de US blijkt wel uit dit soort kolderieke initiatieven. Anoniem solliciteren is nog toekomstmuziek alle goedbedoelde diversiteits-pilots en arbeidsmarktkrapte ten spijt.

Wat een voordeel zou kunnen zijn van een virtuele banenbeurs wordt een nadeel als je je beseft dat de recruiters in plaats van een eerste oordeel op basis van je CV, naam of foto nu je skills om mooie Lego poppetjes te bouwen gaan beoordelen...

Virtuele banenbeurzen stop er je recruitmentbudget niet in

Deze headhunter is niet overtuigd op dit moment en ziet meer brood in je wervingsbudget overmaken naar de nationale carrièrebeurs of soortgelijke fysieke bijeenkomsten als je dan toch per sé dit kanaal wil inzetten.

Willen dit soort initiatieven een echt goed wervingskanaal worden naarst de jobboards als Indeed, Linkedin en andere gebaande paden moet er eerst een flinke inburgering plaatsvinden van VR.

Voor nu lijken deze carrièrebeurzen in de Metaverse me een oplossing op zoek naar een probleem.